Det danske bilmarked er bestemt ikke for amatører, og i øjeblikket bliver selv de professionelle gråhårede før tiden.
Sagen er, at det danske marked, som traditionelt har været styret af efterspørgslen, nu snarere er dirigeret af en kombination af regeringens tilskudspolitik og voldsomme prisnedsættelser på elbiler. Hvor bilfabrikkerne under coronakrisen havde svært ved at følge med, kører de nu på fuldt tryk, og med Tesla i spidsen kæmper alle for at få afsat de fyldte lagre, så der kan blive plads til næste års modeller. Man ønsker sig en stærk position på markedet, den dag situationen normaliseres.
Midlerne, som mærkerne bruger, er endog meget store prisnedsættelser og ind imellem også attraktive udstyrspakker. Priskrigen vil sikkert fortsætte et år eller to endnu, indtil fabrikkerne ikke længere kan tjene penge. VW, Nissan, Kia og BMW har allerede justeret deres priser og samtidig indført tekniske forbedringer. Desuden melder flere og flere billige kinesiske mærker sig på banen.
Den hårde konkurrence vil fortsætte, men nogle af Teslas konkurrenter får svært ved at svare igen, og måske ønsker nogle Premium brands som BMW, Mercedes og Volvo slet ikke at være med i krigen. Men priserne på elbiler generelt vil alligevel falde, for produktionsomkostningerne falder også, og indtil elbilerne er billigere at producere og lettere at køre i end fossilbilerne, må regeringerne i Europa fortsætte deres tilskudspolitik til grønne biler. Om 16 år må der ikke længere produceres og sælges fossildrevne køretøjer, så den grønne udvikling må ikke gå i stå.
Det at købe en bil har altid været en dyr investering – og nu bliver den endnu dyrere. Elbilsejerne vil komme til at tabe endnu flere penge, men alle bilejere bliver ramt. Der kommer nye afgifter ved årsskiftet, men også øgede afgifter ved brug af bilerne. Hybrid- og fossilbilerne er specielt i farezonen, så dette alternativ er i stigende grad ikke attraktivt.
Det er nærmest som at vælge mellem pest eller kolera. Men enkelte generelle råd tør vi godt give: Uanset og du har en el- eller benzinbil, så brug det lange lys, når du træffer beslutning. Har du en bil, som du er godt tilfreds med, så behold den længere og vedligehold den godt for at udjævne værditabet.
Hvis du er sikker på, at du nu vil skifte til el- eller benzinbil, så skal du ikke spekulere så meget i prisen, hvis du vil beholde den i 5-7 år. Hvis du er sikker, så slå til?
Er du i tvivl, og vil du ikke beholde bilen i flere år, så overvej privatleasing.
Flemming Weiss