Splitleasing er en god løsning, hvis du har brug for en bil både til privatbrug og i forbindelse med arbejdet. Hvis bilen bruges 75% på arbejdet og kun 25% privat, betaler arbejdsgiveren 75% af beløbet til leasingaftalen, og du betaler de sidste 25%. På denne måde undgår du at blive beskattet af fri bil.
Det kræver blot, at du er parat til at lave kørebog, og at din arbejdsgiver er villig til at indgå en splitaftale. Er begge disse forudsætninger på plads, er der mange penge at spare. I forhold til kørebog og kilometerregnskab, så findes der smarte GPS baserede løsninger til dette.
Splitleasingaftalen betyder, at arbejdsgiver og medarbejder deler leasingomkostning og bilens drift forholdsmæssigt. Det betyder, at der i praksis bliver udarbejdet to enslydende aftaler om Splitleasing på samme bil.
De udgifter, der typisk deles op mellem din arbejdsgiver og dig, er førstegangsydelse, vægtafgift, månedlige leasingydelse, forsikring, brændstof og reparationer. Loven forlanger, at udgifterne registreres hver måned.
Splitleasing betaler sig bedst, hvis du ønsker at køre i en lidt dyrere bil og samtidig har et forholdsvis beskedent privat kørselsbehov. Fordelingen mellem privat og erhvervsmæssig kørsel bør være maksimum 40% privat og minimum 60% erhverv. Jo mindre privat andel jo bedre. Hvis den private andel udgør mere end 40% af de kørte kilometer, vil en Erhvervsleasing aftale kombineret med den sædvanlige ”fri bil” ordning normalt bedre kunne betale sig.
Splitleasing er en fordel, hvis du kun bruger bilen begrænset til privat kørsel. Ellers vil Erhvervsleasing med fri bil ordning være en bedre løsning.